Svedbehandling med muskelafslappende middel

Hvis du lider af øget svedproduktion i armhuler og/eller håndflader kan muskelafslappende middel, som lammer svedkirtlerne, være løsningen.

Virkningsmekanismen ved denne behandling er, at man blokerer sveddannelse i hudens dybtliggende svedkirtler. Man forventer at kunne reducere din svedudskillelse med 60 til 80 %.

Svedbehandling går ud på, at små mængder af det muskelafslappende middel sprøjtes ind i huden på udvalgte steder med en meget tynd og kort nål ca. 10-15 steder i hver armhule eller håndflade.

Virkningen på de behandlede svedkirtler indtræder efter 2-4 døgn og kan holde i op til 48 uger.
Bivirkninger, som kan forekomme i forbindelse med behandlingen, er indsprøjtningsrelaterede reaktioner (hævelse, rødme, smerte, kløe, blødning, misfarvning og ømhed), som plejer at forsvinde helt på nogle dage. Især hos mørklødede personer kan der, oftest forbigående, ses pigmentforandringer (3-6 måneder). Der kan sjældent forekomme åndedrætsbesvær, allergiske reaktioner og hududslæt.

Personer med allergi over for det aktive stof eller over for et eller flere af hjælpestofferne samt over for humant albumin (æggehvidestoffer fra mennesker) og mælk kan ikke modtage denne behandling. Behandlingen må heller ikke gives til gravide, ammende, personer i blodfortyndende medicinsk behandling og personer med nerve-muskelsygdomme. Hos Aminoglykosider (streptomycin) behandlede, bør behandlingen anvendes med forsigtighed.

Før selve behandlingen vil der altid være en grundig undersøgelse af huden på de svedende steder og en grundig forklaring på mulige årsager til, at du har en stor svedproduktion. Efterfølgende tager vi stilling til, hvad den bedste behandling vil være for dig.

Ved svedbehandling vil man sjældent opleve: Svimmelhed, hovedpine og føleforstyrrelser.

Almindelige bivirkninger er svedreaktioner (andre steder end på behandlingsområder), smerter, varmefornemmelse, hævelse, kløe, svaghed i armene.

Alle bivirkningerne er milde og forbigående.

Der er intet antidot (modstof), men symptomatisk behandling og pleje anbefales.

Spørgsmål og svar

Som udgangspunkt skal der 1 behandling til, For at bibeholde virkningen kan behandlingen gentages efter ca. 12 uger.

Bivirkninger, som kan forekomme i forbindelse med Botulinumtoxin type A ( Botox) behandlingen er indsprøjtningsrelaterede reaktioner (hævelse, rødme, smerte, kløe, blødning, misfarvning og ømhed), som plejer at forsvinde helt på nogle dage. Især hos mørklødede personer kan der, oftest forbigående, ses pigmentforandringer(3-6 måneder). Sjældent: Kan der komme åndedrætsbesvær, kompensatorisk øget sveddannelse på andre hudområder, smerter i skuldre, arm, nakke og meget sjældent: Allergiske reaktioner og hududslet.

Vi behandler ikke personer, som er i behandling med visse antibiotika (aminoglycosider) samt personer med nerve- og/eller muskelsygdomme. Du må ikke bære kontaktlinser under behandlingen.

Normalt sveder man ikke kompensatorisk på andre steder af kroppen efter behandling med muskelafslappende middel. Hvis det alligevel skulle ske, er bivirkningerne ofte milde og forbigående. Undertiden kan det modsatte faktisk være tilfældet, dvs. at patienten sveder mindre på andre dele af kroppen.

Nej. Sveden behøver ikke komme ud. Svedkirtlerne er ikke et rensningsanlæg såsom lever og nyrer. Sveden fungerer derimod delvist som kølesystem og som en god gribefunktion i hænder og fødder. Ved behandling med Botox påvirkes hverken kroppens kølesystem eller kroppens rensningsfunktioner.

Svedbehandling (to armhuler el. to hænder) 4.800 kr. 2.880 kr.